Dofollow linkovanje za početnike i online marketare

Dofollow linkovanje za početnike i online marketare

 

Želite da poboljšate vaše online poslovanje? Čuli ste za dofollow linkove koji su veoma značajni kod mašina za pretragu, ali niste baš sigurni šta to znači?
 

Znate da neki oblici linkova imaju različitih stepen značaja ali niste previše upućeni u materiju?


Od HTML-a vas boli glava?

Ako ste odgovorili potvrdno na neko od ovih pitanja onda je ovaj tekst za vas!

 

 

Elementi linkova - Relation i target
 

Pre nego što se udubimo u strukturu samih linkova pojasnićemo glavne elemente linkova.

Uzećemo konkretan primer: 

<a href="https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4399916/">dodatno podiže nivo energije</a>

Ukoliko uopšte nemate znanje o HTML-u nemojte se uplašiti - jednostavnije je nego što izgleda.

Objasnićemo deo po deo koda. Pogledajte deo koda za link ispod:  

<a href="https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4399916/">

On nam govori na koju adresu želite da pošaljete osobu koja će kliknuti na link. U ovom slučaju to je link ka naučnoj studiji o efektima Guarane.

dodatno podiže nivo energije</a>

Ovaj deo nam pokazuje koje reči će biti označene kao link. Sigurno ste u mnogim sadržajima na internetu primetili da je link umetnut direktno u tekst, umesto da bude prikazan eksplicitno kao link (kao npr. https://pro100healthy.rs)

Ko poželi da pročita više o studiji o efektima Guarane slediće oznaku linka "dodatno podiže nivo energije" koja je najčešće druge boje u odnosu na tekst ili podvučena. I nije toliko komplikovano, zar ne?

Sada kada razumemo osnovnu sintaksu linka možemo da ubacimo još dva bitna elementa svakog linka - relation i target.

Na konkretnom primeru to bi izgledalo ovako:

<a href="https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4399916/" rel="nofollow" target="_blank">dodatno podiže nivo energije</a>

Rel je skraćenica od relation i na engleskom jeziku znači odnos. Kada se u link ubaci relation, on nam govori kakav će biti odnos te stranice na kojoj se link nalazi ka onoj stranici gde link upućuje.

Target (eng: meta) nam pokazuje na koji način će se link otvoriti kada neko klikne na njega.

target="_blank"

Ova vrednost za target specifira pretraživačima da kada neko klikne na link, taj link će biti otvoren u novom prozoru (kolokvijalno novom tabu) umesto u postojećem prozoru. Ovo je posebno dobro ukoliko recimo neki link stavljate kao referencu ili link ka autoritetu. U tom slučaju vama je u interesu da čitaoc sadržaja ostane na vašoj stranici, dok mu se referenca otvara u novom tabu. U suprotnom, ukoliko bi se link otvorio u postojećem tabu, postoji šansa da će se posetilac zadržati na stranici na koju ste ga poslali i da se neće vratiti nazad.

Naravno, nama je uvek u interesu da posetioci ostanu na našim stranicama a ne da odlaze na druga mesta. Zato je target="_blank" koristan za SEO.

 

DOFOLLOW linkovi

 

dofollow ili nofollow linkovanje za pocetnike
 

Sada kad smo objasnili osnove, možemo da se posvetimo glavnom razlogu zbog kojeg ste ovde - dofollow linkovi.

Dofollow linkovi su linkovi koji imaju pozitivan uticaj na poboljšanje kotiranja vašeg sajta kod mašina za pretragu. Kada mašine za pretragu koje "crawluju" stranice Web-a prepoznaju link, dofollow karakteristika linka će signalizirati mašinama da je taj sadržaj bitan i relevantan i da mašine treba da prate taj link. Zato se i zove dofollow, odnosno nešto što treba pratiti.

Primer dofollow linka:

<a href="https://pro100healthy.rs/article--guarana-suplement-amazonsko-oko">Guarana</a>

Kao što možemo da primetimo, dofollow link ustvari nema neke specijalne karakteristke. 

<a href="https://pro100healthy.rs/article--guarana-suplement-amazonsko-oko" target="_blank">Guarana</a>

Ponekad se linku može dodati i target="_blank" kako bi se stranica otvarala u novom prozoru.

U ovom konkretnom primeru, ovaj dofollow link vodi ka tekstu o efektima Guarana suplementa na sajtu pro100healthy.rs.
 

dofollow linkovanje za pocetnike dofollow link
Primer dofollow link-a ..... primetite da nema rel="nofollow" ...

 

NOOPENER

 

Noopener je svojstvo linka koje je korisno kako bi se poboljšala sigurnost prilikom pristupa sadržaju u novom prozoru koji otvarate kada kliknete na link. Na ovaj način možete sprečiti da se neki maliciozni elementi na linku koji pratite otvore.

Za sam SEO, noopener nije preteran bitan ali mi ćemo ga navesti ovde kako bi vam bilo lakše da se snađete ukoliko naiđete na noopener u kodu vaših linkova.

<a href="https://www.srbijaspace.rs/blog/neobicna-a-mocna-guarana-1585.html" rel="noopener" target="_blank">Guarana</a>

Takođe treba imati na umu da će se, korišćenjem target="_blank", stranica otvarati u novom prozoru u pretraživaču i zato bi ovu funkciju trebalo upariti sa noopener.


Drugi ugao:

Google u svojoj dokumentaciji za pravilno linkovanje i podizanje rankinga vaših stranica specifira da noopener nema uticaj na SEO. Naravno, ono što piše u Google-ovoj dokumentaciji ne mora uvek biti tačno i mi naravno ne možemo sa 100% sigurnosti reći šta mašine za pretragu ignorišu, a šta nagrađuju i po kojim kriterijumima.

Google ima sopstvene razloge da blokira različite prozorske elemente i eliminiše javascript, verovatno nevezane za potencijalno maliciozne elemente, kao što je npr. tržišna trka između java scripta i Google-ovog "angular"-a.

 

NOREFFERER
 

rel='noreferrer' je još jedna od mogućih relacija koje karakterišu link.  Uzmimo sledeći primer:

<a href="https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3309643/" rel="noopener noreferrer" target="_blank">Tamjan kao lek</a>

U suštini, noreferrer karakteristika linka nam omogućava da sakrijemo odakle je neko došao na neki sajt kako sebe ne bi kompromitovali.

  • Dodavanjem noreferrer nekom linku se mi ustvari "ograđujemo" od nekog linka na koji se šalje posetilac, kako nas mašine za pretragu eventualno ne bi kaznile ukoliko linkujemo ka nekom sajtu upitnog kvaliteta. (Naravno, ako linkujete ka sajtovima upitnog kvaliteta, možda je vreme da postavite po koje pitanje vašim SEO stručnjacima).
     
  • Noopener i norefferer se mogu koristiti zajedno i često se koriste na ovaj način.
     
  • Na gore-navedenom primeru možemo da vidimo link koji vodi ka linku o ka naučnoj studiji o efektima tamjana kao leka, koji ima relation noopener i norefferer, odnosno ta stranica neće moći da otvara potencijalno maliciozne elemente u pretraživaču i mašine za pretragu neće moći da vide odakle je posetilac te stranice došao na nju kada klikne na termin "Tamjan kao lek".


Noreferrer isto kao i noopener sprečava novu stranicu da otvara prozorske elemente, uz dodatak da takođe isključuje informacije i o sajtu sa kojeg je posetilac bio upućen.

 

NOFOLLOW

 

rel="nofollow" je za razliku od noreferrer i noopener veoma bitan za SEO.


U suštini nofollow signalizira mašinama za pretragu koje crawluju određene stranice, da kada naiđu na ovaj link ne idu na njega. Na ovakav način mašine za pretragu dobijaju signal da vi na vašoj stranici ne podržavate nužno sadržaj na linku.
 

Nofollow se pojavio kao odgovor Google-a na rane pokušaje bavljenja SEO kada su mnogi jednostavno stavljali hiljade linkova ka svojim stranicama i na taj način veštački pridavali značaj svom sadržaju.


Uzmimo sledeći primer:

<a href="https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4399916/" rel="nofollow norefferer noopener" target="_blank">Studija</a>

Zajedno sa nofollow u isto vreme možete koristiti i druge relation-e linka, kao što su noreferrer i noopener, čak štaviše, većina sajtova automatski na nofollow linkove dodaje i ova 2 atributa. 

Na ovaj način sajtovi se štite od potencijalne zloupotrebe svog domena od strane korisnika koji bi reklamirali tuđe sadržaje kroz komentare, blogove i ostale "user generated content"-e.

 


 

Ukoliko se bavite online marketingom i plasmanom backlinkova ka vašim sadržajima na internetu, dofollow je veoma bitan - sa obzirom da ukoliko su vaši linkovi nofollow, oni neće pridavati isti značaj za pozicioniranje u SERP-u ni približno kao dofollow linkovi.


Ukoliko se radi interno linkovanje na vašem sajtu, nema previše logike da koristite linkove sa karakteristikom nofollow.
 

...Na ovaj način vi bi sugerisali mašinama za pretragu da "ne garantujete" za sadržaj na vašem sajtu, što baš i nema logike....
 

Naravno, iako Google kaže da njegovi botovi ne pretražuju nofollow linkove, ovo verovatno nije tačno, ali naravno, ne možemo da znamo sa sigurnošću.

 

Kako prepoznati da li je link dofollow ili nofollow?

 

Sada kada razumemo razliku između dofollow i nofollow, možemo da načuimo kako da ih prepoznajemo. Mi ćemo vam pokazati 2 laka načina.

 

Inspect element


Prvi način na koji možemo proveriti da li je neki link dofollow ili nofollow je preko pretraživača. Konkretno, za ovaj primer mi ćemo koristiti popularni Google Chrome, mada i skoro svi drugi pretražvači funkcionišu po veoma sličnom principu.

Pređite mišem preko backlink-a koji želite da proverite i pritisnite desni klik miša. Kada vam se pojavi meni sa opcijama pritisnite opciju inspect. Google će vam automatski otvoriti prikaz elemenata HTML direktno na linku koji želite.
 

dofollow linkovanje desni klik inspect element
 

Ukoliko u kodu vidite da link nema rel="nofollow" možete da zaključite da je link dofollow i vice versa.

 

Koristite plugin za pretraživač

 

Još jedan lak način kojim brzo i jednostavno možete utvrditi da li je neki link koji proveravate dofollow ili nofollow je korišćenjem plugin-a za vaš pretraživač (mi ćemo u konkretnom primeru koristiti Google Chrome, mada slični plugin-ovi postoje i za druge popularne pretraživače kao što su Firefox i sl)

Dovoljno je samo da otvorite Chrome Plugin Store i u pretragu otkucate "nofollow" i u vaš pretraživač instalirate plugin.

dofollow nofollow primer google chrome plugin
Na chrome web store lako možete naći plugin....

Sa ovim dodatkom instaliranim svi nofollow linkovi u sadržajima na internetu koje gledate će biti označeni crvenim okvirom. Na taj način nećete morati svaki put da istražujete element, već će jednostavno biti dovoljno da obratite pažnju na one linkove koji su označeni crvenim okvirom.

Konkretno to će izgledati kao na sledećoj slici:
 

Plugin u funkciji primetite crveni okvir nofollow linkova
Plugin u funkciji .... primetite crveni okvir nofollow linkova i običan izgled dofollow link-a...

 

UGC (User Generated Content) linkovi

 

Google je uveo rel="ugc" u 2020. godini kao novi način da se detaljno navede od kakvog izvora neki link potiče. 

Kao što mu samo ime kaže - UGC sadržaj je onaj sadržaj koji je generisan od strane samih korisnika neke internet stranice.
 

Google na više mesta u svojoj dokumentaciji o načinu rankiranja stranica u SERP-u govori kako je kvalitetna, živa i aktivna zajednica veliki pokazatelj kvaliteta nekog sajta i direktno utiče na njegovu poziciju.


Po istoj logici Google uvodi i UGC karakteristiku linkova koje služi da mašinama za pretragu ukaže da je neki sadržaj generisan od strane samih korisnika.

Google navodi da se već postojeće karakteristike linkova kao što su noreferrer, nofollow isl mogu koristiti u kombinaciji sa rel="ugc".

Tako da npr ukoliko imate sekciju komentara na vašem sajtu, link u okviru komentara na sajtu može izgledati ovako:

<a href="https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4399916/" rel="nofollow norefferer noopener ugc" target="_blank">Studija</a>

Generalno komentari bi trebalo da imaju atribut nofollow, kako bi se izbeglo eventualno pozicioniranje tuđeg marketinga na vašim stranicama, ali i kako se korisnicima sajta ne bi dozvolilo da linkuju dofollow backlinkovima ka neproverenim stranicama, što bi moglo uticati na ranking vašeg sajta u SERP-u. 

Većina sajtova će se međutim najverovatnije odlučiti da svoje UGC linkove prikazuje na sledeći način:

<a href="https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4399916/" rel="nofollow ugc" target="_blank">Studija</a>
 

Reddit UGC primer pro100healthy
Primer kako popularna društvena mreža Reddit tretira UGC sadržaje...


Odnosno, samo sa nofollow i UGC relation.
 

...Naravno, uvek se možete odlučiti da eventualno specijalnim korisnicima (npr. posterima sa hiljadama komentara, community admin isl.), koji su provereno odlični u doprinošenju kvalitetnoj diskusiji na vašem sajtu omogućite plasman dofollow linkova ka relevantnim sadržajima.


Dofollow UGC link može izgledati ovako na primer:

<a href="https://pro100healthy.rs/product--cordyceps-ekstrakt-60-kapsula-medicinska-gljiva-lekovita" rel="noopener ugc" target="_blank">nemacki kordiceps</a>

Relation noopener nije neophodan, kao ni noreferrer, vaš UGC link može sadržati i samo rel="ugc" i ništa više.

UGC je novo i uzbudljivo područje u linkovanju i Google će se verovatno truditi da u budućnosti na što bolji način svojim mašinama omogući adekvatno razumevanje i prepoznavanje UGC sadržaja. 

Grayhat tehnike se možda i mogu isplatiti u kratkom roku, ali najverovatnije da ćete zloupotrebom ovog sistema sebe pre kazniti u dugom roku.

 

SPONSORED CONTENT (sponzorisani sadržaj)

 

Zajedno sa UGC linkovima, novina koju je Google uveo u 2020. godini su i rel="sponsored" linkovi.

Korišćenjem rel="sponsored" vi signalizirate mašinama za pretragu da je u pitanju plaćeni sadržaj. Google "savetuje" da sve plaćene linkove obavezno treba označiti sa rel="nofollow" ili rel="sponsored".

Naravno i kombinacija sponsored i nofollow je u potpunosti validna.

Da li možete biti kažnjeni ukoliko ne označite plaćene linkove adekvatno? ...Najverovatnije da, mada vreme će pokazati da li će se "sponsored" tag za linkove uopšte primiti.

 


Ovo je bio jedan osvrt na strukturu linkova, kako da ih prepoznate kada se bavite online marketingom, nebitno da li ste zaposleni u marketingu, planirate da startujete sajt ili servis, ili ste početnik. Strategija izgradnje povratnih linkova u mnogome će opredelite uspešnost vašeg web sajta.

Ukoliko imate pitanja, ili samo želite da podelite vaše iskustvo, ostavite komentar!


Autor: Edmon Dantes

komentara (16)

  • kavkaz
    kavkaz

    @moderator .... ne bih rekao da je povrsna, ja sam rekao isto sto i ti samo mnogo krace ... PS nemojte ban

  • Deko
    Deko

    Nofollow linkovi jos uvek mogu doneti referale I pojacati saobracaj prema sajtu. Tako da jos uvek imaju vrednost I ne treba ih izbegavati

  • moderator
    moderator

    @kavkaz znas i sam da ti je povrsna opservacija. oni koji dodju na forum da zakace link tj. spam post bivaju u najvecem broju slucajeva prelako prepoznati, ili od moderatora, ili od masina. vazi i obrnuto, tj. po boaanskom vica verse, ako si koristan na forumu onda linkovi koje postavljas bivaju provereni i ako su prirodni i logicni najcesce opstaju. zato postoje pravila na forumu koja treba postovati i graditi rejting tj. imidz na istom. jednostavno je, ali mnogi bi hteli precicom link po svaku cenu na forumu a onda kukaju kako dofollow ne moze na forumu.

  • kavkaz
    kavkaz

    @ne volim jesen ima i gde moze dofollow, ali treba istrazivati, busiti. forumi cesto dozvoljavaju dofollow, ali zato moderatori to kontrolisu odlicno

  • ne volim jesen
    ne volim jesen

    95% portala su lazni portali i po default svi komentari idu u nofollow ili su onemoguceni. ipak je ovo srbistan.

  • Nina
    Nina

    Fin članak, razjasnio mi je mnoge nedoumice. Hvala :)

  • Lana
    Lana

    Instalirala sam Nofollow plugin, hvala na detaljnom objasnjenju, mnogo znaci!

  • braco
    braco

    @caco tvoj sam fan od sad pa do cetvrtka

  • venac
    venac

    @gundulic super si smislio sadrzaj dostojan deljenja samo jedno pitanjce ima li recept za takav sadrzaj?

  • Nenad
    Nenad

    Ukoliko sajt ima većinu nofollow linkova, što znači da taj sajt nije pouzdan izvor informacija, malo je verovatno da će se dobiti dobar SEO. 99% nofollow linkova ukazuju na neprirodan profil. Zato možda treba razmisliti u pravcu koji linkovi su korisni za sajt, proizvod ili brend a ne gledati samo SEO vrednosti Prvo pokušajte da pronađete linkove koji mogu povećati autoritet vašeg brenda. Pokušajte da izgradite poverenje na sajtu, to će i mašine ceniti!

  • caca
    caca

    hm a hm .. evo mog saveta koji mi se višestruko isplatio. potražite stranice koje spominju vaše konkurentske sajtove , ali ne i vas. i naravno probjate da se i vi nekako udenete na ta mesta.

  • gundulic
    gundulic

    Naučite gladnog da peca a nemojte mu deliti sirotinju. U pogledu povratnhi linkova to bi se moglo opisati na sledeći način:

    1. Napravite sadržaj dostojan da ga neko podeli.
    2. Pronađite osobe na internetu koje bi moglo zanimati povezivanje sa vašim sadržajem.
    3. I najlakši deo - nagovorite te osobe da rade upravo ono što želite - da dele vaš sadržaj odnosno prenose link.

    thanks

  • mulan
    mulan

    moj recept uvek pali 1 kroz dva razmena dofollow i da te google algoritam vidi. nikako ali nikako 1 na 1 jer to je za pametnice mašinice googla prelako da skontaju.

  • milinko
    milinko

    poneki put kupim link ali nikad ne bih kupio link gde stoji sponsored atribut! vodite računa o tome inače ne kupujte takve linkove.

  • mladsa
    mladsa

    ne volim linkove u komentarima jer je to 99% spam. i zbog toga ni onaj 1% možda korisnih linkova jednostavno se tretiraju kao spam. ugc to kao pokušava da reši ali videćemo neke studije po tom pitanju.

  • wp za ugc
    wp za ugc

    Koristim WordPress za sajtove i u njemu je lako podesiti komentare sa napomenom da se koristi plugin u kome se može definisati ugc i nofollow za korisničke komentare.

Dodajte komentar