Follow ili nofollow, pitanje je sad?

Follow ili nofollow, pitanje je sad?

 

Za mnoge SEO početnike, razlika između nofollow i dofollow linkova nije baš najjasnija. Ima i onih koji se prave da im je jasno, ali se nadaju da ih nikada niko neće pitati da objasne kakva je, zapravo, ta razlika?

I naravno, šta je bolje, šta više vredi, šta se više traži, itd. Zato, hajde da probamo da objasnimo neke osnovne razlike između nofollow i dofollow linkova.


Šta je nofollow link?


Nofollow je link koji u svom HTML kodu sadrži oznaku rel=“nofollow“. Na primer:

<a href="https://teshadesign.com" rel="nofollow">Web dizajn</a>

Ova oznaka govori pretraživačima da ne prenose ovlašćenje sa stranice na kojoj se nalazi link, na odredišnu stranicu. Zbog toga se, sa SEO tačke gledišta, smatra da nofollow linkovi nemaju neku veliku vrednost.

A inače, celu tu zavrzlamu smislio je Google 2005. godine, ne bi li doakao spamerima koji su obilato, u komentarima, zasipali blogove linkovima do svojih sajtova. Na taj način, pokušavali su da podignu rangiranje sopstvenih sajtova u pretraživačima.

I, od tog momenta, kad god bi Google video oznaku rel=“nofollow“ u hiperlinkovima, ti linkovi za njega više nisu imali nikakvu važnost pri rangiranju vebsajta u rezultatima pretrage. Jednom rečju, rel=“nofollow“ značilo je – zanemariti.

Naravno, ovo se nije odnosilo i na stranicu na kojoj je link postavljen. Ona zbog toga nije dobijala lošu ocenu kod Google. U stvari, ovo je za nju bila zaštita od zloupotrebe, jer na taj način spameri od onoga što su radili nisu imali nikakve koristi.


A kakav je odnos između no i dofollow linkova?


Tehnički, između no i dofollow linkova postoji samo jedna razlika a to je prisustvo te oznake rel=“nofollow“. To praktično znači da ako dobijete nofollow link, odredišna stranica ne prenosi ovlašćenje na vašu stranicu, što znači da tako neće poboljšati svoju popularnost, ali ni vama neće nauditi.

Korisnici tu razliku ne mogu da vide, niti im išta znači, jer se za njih, obe vrste linkova ponašaju isto. Ako kliknu, mogu da vide gde link vodi, a mogu i da ga podele sa nekim. U stvari, oni najčešće i ne znaju da ove dve varijante i postoje. Ali je to, sa SEO stanovišta, sasvim druga priča.


Šta je onda dofollow link?


Termin DOfollow praktično, nije ispravan, jer bi u tom slučaju morala da postoji i oznaka rel=”dofollow“, koja ne postoji. Znači, link može biti follow ili nofollow, ali ćemo ovde ipak koristiti to DOfollow, da bismo lakše objasnili razliku između njih.

Elem, ovaj termin označava link koji, za razliku od prethodnog, može da dobije ovlašćenje da prođe i dobije SEO boost, ili podsticaj. I praktično, svaki link koji nije nofollow, jeste – follow. Logično, zar ne?


Dobro. A kada onda ne bi trebalo koristiti nofollow linkove?


Ako nekome dajete link jer tako želite, verujete u taj izvor informacije, a ništa vam za to nije plaćeno, ne morate da koristite nofollow.  Isto tako, ako ne smatrate da se taj link može smatrati linkom napravljenim za manipulisanje rangiranjem, ne mora da bude nofollow.

Mnogi web administratori se danas toliko plaše kažnjavanja od strane Google, da sve linkove pretvaraju u nofollow. Ništa čudno, jer su se u nekom ranijem momentu opekli, a znate da “ko se na mleko opeče, i u jogurt duva”. Dakle, nije ih nužno izbegavati, osim ako se vaša stranica bavi isključivo prodajom linkova.


A koji su onda dofollow linkovi?


Pa, kao što smo već rekli, ako link nije nofollow, onda je sasvim sigurno dofollow, zar ne?

I, ima li onda nofollow link neku vrednost?

Naravno da ima. On vam možda neće pomoći pri rangiranju, ali će ostati tu kao nagoveštaj. Pa ko želi, može da klikne na njega. Znači, ipak ima neku vrednost.

A inače, nofollow linkovi čine da neka stranica izgleda prirodno, što znači da ona koja ih nema, može izgledati čudno. Zbog toga se smatra da su nofollow linkovi dobri za saobraćaj, jer postoji mogućnost da vam oni donesu mnogo više prometa nego follow linkovi.

Zato, nemojte misliti da nofollow linkovi nemaju vrednost. Oni su “tiha voda koja breg roni”.


A kako da znamo da li je link do ili nofollow?


Pa, kao što rekosmo, običan korisnik to neće znati, kao što ne zna ni da postoje follow i nofollow linkovi. Ali, svako ko se bavi SEO optimizacijom to dobro zna. Na sreću, danas postoje dodaci ili plugin-ovi za pretraživače, koji vam pomažu da to saznate.

Zato potražite i u svom browseru instalirajte SEO plugin (recimo Ahrefs SEO Toolbar) koji će vam u daljem radu biti od velike pomoći. Evo kako izgleda:


ahrefs


Na slici primećujete dva označena polja. U gornjem desnom uglu je dugme sa oznakom “a”. Ono služi za uključivanje i isključivanje, jer ovaj toolbar sigurno nećete koristiti konstantno. Kad vam treba, jednostavnim pritiskom na to dugme, aktiviraćete ga, a isto tako kasnije, kad vam više ne treba, i isključiti.

U donjem levom uglu imate ostale komande, a poslednja u nizu je ona sa oznakom za link. Kada kiknete na nju, pojaviće se analiza linkova na stranici koju trenutno koristite. To izgleda ovako:
 

ahrefs toolbar


Dakle, kada pogledate, videćete da na ovoj stranici imate jedan nofollow link. Da ne biste lutali, klikom na “Highlight”, označićete i mesto na kome se ovaj link nalazi. Kao što vidite, nije posebno komplikovano.


I još nešto


Ako niste sigurni da su linkovi dobrog kvaliteta, bežite od njih. Ako je stranica puna spamova, smatrajte da nije vredna pažnje. Ako ima linkova koji se tiču sumnjivih preparata za potenciju i sličnih medikamenata, takođe. Ako se pominje pornografija, ista stvar. A isto važi i za stranicu na kojoj postoje gomile linkova koji nemaju nikakve logike. Dakle, sve što vam je sumnjivo, sumnjivo je i Google-u, tako da nije zanimljivo za vas.


Da rezimiramo onda…


Da li je loše imati nofollow likove? Ne, nije. Naravno, bolje je ako su DOfollow ali, kao što smo već rekli, i nofollow imaju svoju vrednost. Izgledaju prirodno, donose izvesnu količinu saobraćaja, a kako vam raste stranica, raste i njihov broj, tako da nema razloga da brinete o tome.

Nadamo se da vam je sada malo jasnije šta je šta u ovoj šekspirovskoj zavrzlami. Ako jeste, a i ako nije, podelite to sa nama, u komentarima. Hvala.

 

Autorski tekst: Jelena Todorović

Fotografija: Unsplash.com

 

komentara (5)

  • Djura
    Djura

    Nisu iz Googlea glupi, neće oni da seku granu na koju sede. Drugim rečima neće da smanje značaj linkova a još manje neće da ih skroz eleminišu i da smanje njihov uticaj. Poslovni model Google na koji je on izgradio svoj značaj i uticaj bazira se na linkovima. Sa no i dofollow oni samo filtriraju spamove i rangiraju linkove po značaju. I Nofollow linkovi imaju svoju vrednost, to su više puta rekli, ali ne kako dofollow. Za SEO stručnjake je ipak značajnije postavljenje dofollow linkova kako bi poboljšali poziciju sajta u SERP

  • Marija
    Marija

    Korisno je znati, pocetnik sam u Seo optimizaciji i dosta ste mi razjasnili. . . Opasan je taj Google, sve sazna...:)

  • Lena
    Lena

    @srecko Google dobija uvek i najviše. Ali, postavljanjem linkova, mogućnost da dobije još neko se povećava.

  • Janko
    Janko

    @Srecko Google to su mašine. Mašine treba da poređaju sajtove po važnosti kada neko nešto zatraži odnosno unese upit. Stranice koje imaju više linkova i to relevantnih linkova, od važnih sajtova, mašine bolje kotiraju. Dakle ko ima kvalitetnije linkove (i više linkova), između ostalog, ima bolju poziciju. U početku su mnogi varali Google i postavljali linkove u komentarima na forumima (SPAM) a Google je to priznavao. Međutim, Google je to shvatio i onda više ne priznaje takve linkove. Ipak, oni mogu biti korisni za sajt na koji vode jer dobijaju posetu iako nisu priznati od Google. Šuška se da će Google opet na neki način priznavati i nofollow linkove ali to nikada neće javno reći.

  • Srecko
    Srecko

    Nije mi jasna jedna stvar, ko tu dobija samo Goole.Ako se zna da sve funkcionise na tom principu zasto bi neko gubio vreme i postavljao linkove.

Dodajte komentar