Šta je SERP?

Šta je SERP?

 

Dvadeset prvi vek je definitivno digitalno doba. Šta god da nas interesuje, danas “guglamo”, jer je to najlakše i najbrže. Postoji čak i izreka: “Ko nema u vu-gla, gugla”. Pa naravno! Da neće možda za svaku informaciju da lista enciklopedije i kataloge? Zašto bi, kad je Google uvek tu, da odgovori na skoro svako pitanje koje možemo da postavimo.

I upravo tako, guglajući, dolazimo do akronima SERP, srpski Search Engine Results Page ili u prevodu na maški “stranica rezultata pretraživača”.

U zavisnosti od pitanja koje postavimo, dobićemo više ili manje potencijalnih odgovora, tj. rezultata pretrage. A među njima, možemo da izdvojimo dve osnovne  vrste, plaćene i organske rezultate.


Plaćeni i organski pretrage
 

Plaćeni rezultati, kako im samo ime kaže, su oni za koje su klijenti platili Guglu da se nađu baš tu, na samom vrhu pretrage. Za razliku od njih, oni drugi, organski rezultati su oni koji  se tu nalaze sasvim “prirodno”, besplatno, pa ih zato i nazivamo organskim. Njihovo mesto u SERP-u niko ne može da plati ali se do tih pozicija može doći ako se radi optimizacija sajta za google.

U zavisnosti od onoga što tražite, odgovora može biti više ili manje. Nekad svega nekoliko, a nekad i više stotina stranica. Ali, bez obzira na broj mogućih odgovora, retko ko ode dalje od prve strane.

Krenite od sebe, pogledaćete nekoliko prvih odgovora, i ako ne nađete ono što tražite, možda ćete eventualno otići i do druge stranice. Dalje od toga, teško. Zbog toga svi žele da se nađu upravo na prvoj stranici SERP-a, jer ste na svim ostalim praktično nevidljivi.

I kao što smo već rekli, većinu odgovora naći ćete na prvih nekoliko pozicija, među plaćenim rezultatima. Sasvim normalno, ljudi su za to dobro platili, tako da su uvek na vrhu i ponekad malo “gurnu” organske rezultate naniže. A između ostalog, Gugl ponekad prikaže odgovore već u SERP-u, pa nema potrebe za klikanjem na linkove jer ste odgovor već dobili.

Ali hajde to malo da razradimo…

Plaćeni rezultati se uvek pojavljuju na vrhu SERP-a, ali se ponekad i ponove u organskoj pretrazi. Možda se pitate kakva je razlika? U principu, nikakva, osim što su plaćeni i označeni kao takvi. Oni rade na principu plaćanja po kliku (Pay Per Click ili PPC), što znači da oglašivači licitiraju na ključne reči i plaćaju Guglu za svaki klik. Ali, s obzirom da nisu jedini, ko plati više, dobija i bolji plasman, mada Gugl uzima u obzir i druge faktore kao što su relevantnost oglasa i CTR (Click Through Rate ili stopa klikanja).


Plaćeni oglasi

Kao što vidite, plaćeni rezultati su na vrhu rezultata pretraga i moraju imati jasno definisanu oznaku. Ova oznaka se vremenom menjala a sada je to skraćenica Ad.

Za razliku od plaćenih, organski rezultati pretrage su stranice iz Guglovog indeksa. Pošto često postoji na hiljade rezultata za isti upit, Gugl ih sortira koristaći na stotine faktora za rangiranje. Naravno, na prvoj strani završavaju samo najkvalitetnije i najrelevantnije stranice.

Pritom, niko ne zna sve Guglove faktore rangiranja. Neke od njih, naravno, znamo. Na primer, znamo da je broj povratnih veza do stranice veoma važan, ali sve faktore, niko ne zna.

Ako pogledamo način na koji Gugl prikazuje organske rezultate, zapazićemo da obično prikazuju naslov, adresu internet stranice i odlomak koji opisuje traženi pojam.

Dobra stvar je što možemo da “kažemo” Guglu šta želimo da se prikaže u SERP-u, a to možemo učiniti tako što podesimo naslov stranice, adresu i meta opis (kratki opis sajta).

Zato, ako želite da se vaša internet stranica nađe u rezultatima organske pretrage, trebalo bi da se usredsredite na stvaranje najboljih i najrelevantnijih odgovora na upit, oslanjajući se na SEO.


Organska pretraga
 

Ali, osim plaćenih i organskih rezultata pretrage, postoje i SERP features


Šta su sad SERP features?


E, SERP features bismo bismo mogli da shvatimo kao "neočekivane rezultate". Oni takođe mogu biti plaćeni, organski ili izvučeni direktno iz Guglovog grafa znanja.

Jer, svrha SERP funkcija najčešće nema veze sa direktnim ostvarivanjem prihoda (mislimo na oglase za kupovinu). Pretraga se najčešće odnosi na pružanje informacija ili, kako smo već rekli “ko nema u vu-gla, gugla”. Zbog toga SERP features imaju dosta uticaja na SEO. A po nedavnim procenama, preko 50% pretraživanja završi samo na SERP-u, jer su odgovori vidljivi, pa nema potrebe za daljim klikanjem.


A Featured snippets (istaknuti isečci)?


Featured snippets su istaknuti isečci, koji prikazuju sadržaj sa jedne od najbolje rangiranih stranica. Obično se prikazuju na vrhu SERP-a, ali ni to nije pravilo. Ponekad ima rezultata i iznad njih, ali su ovi istaknuti odlomci veoma lepo vidljivi jer ih čine određena stavka, lista i tabela. U njima se ponekad mogu naći i video snimci, pored kojih piše “predloženi snimci” (suggested clips).

Ako se pitate da li je moguće da dobijete svoj istaknuti odlomak, moguće je. Naravno, ako se nalazite među prvih pet rezultata i ako vam je stranica optimizovana.

Osim ovih, postoji još nekoliko bitnih elemenata SERP-a. Pomenućemo neke od njih:

Na vrhu SERP-a na mobilnim uređajima ili na desnoj strani desktopa računara, pojavljuju se Knowledge panels ili paneli znanja a pružaju informacije o glavnom predmetu upita.


Dodatne infromacije
 

Većina podataka na panelima znanja izvučena je iz Guglovog Grafa Znanja ili pouzdanih izvora poput Vikipedije ili Vikidejte.

Ali, u zavisnosti od onoga što tražite, Gugl se ponekad povezuje i sa profilima na društvenim mrežama.

Tu su i Image Packs (ili paketi slika) koji prikazuju pregršt sičica, a klik na njih vas vodi na Google Images (ili Gugl slike). Oni se često pojavljuju na vrhu, mada ni to nije pravilo, mogu biti i niže na stranici.

Zatim, tu su i Top Stories što bismo žargonski mogli da prevedemo kao “vrh priče”. U njima se obično nalaze nedavno objavljeni članci, blogovi i video snimci. Što se njih tiče, Gugl prikazuje sličicu, ime izdavača i vreme objavljivanja za svaki rezultat.

Postoje i kutije za odgovore pod nazivom People Also Ask – PAA, što znači ljudi takođe pitaju. Tu su obično prikazana slična pitanja, koja oni koji nešto traže postavljaju Guglu. Jer, kao što već znamo, Gugl učitava više povezanih pitanja svaki put kada kliknete da biste došli do nekog odgovora.
 

Google serp pitanja


S obzirom na popularnost društvene mreže Twitter, postoje i Tweets boxes ili “kutije za Tvitove” u kojima se mogu naći skoriji Tvitovi koji se mogu povezati sa pitanjem, obično sa službenih Twitter naloga.

A pošto je danas sve više vizuelaca, koji se radije odlučuju da gledaju nego da čitaju, organski rezultati SERP-a mogu biti obogaćeni i video zapisima. Većina ovih zapisa je sa YouTube, a Gugl ih prikazuje kao sličicu, koja ima datum, vreme trajanja videa i ime aploudera.

I to bi, otprilike, bilo to…

Kako vam se čini? Nadam se da smo uspeli da objasnimo šta je SERP i eventualno, otklonimo neke vaše nedoumice.

U svakom slučaju, ako ste raspoloženi za to, podelite sa nama utiske.

komentara (13)

  • tirarara
    tirarara

    taman sam pomislio da ostro reagujem sto nema pomena o video zapisu u tekstu kad ono dodje i deo o tome. fin tekst i mala pohvala za trud

  • herminator
    herminator

    oni koji imaju pristojan budzet za marketing razmisljaju o pristunosti na dva nacina:

    1. SERP (Google organska pretraga)
    2. PLACENI OGLASI (Google Ads)

    I rade na optimizaciji pozicija za ove dve kategorije. I naravno da je to jedna od pobednickih formula.

  • pluton
    pluton

    Trenutno se mnoge firme suočavaju sa smanjenjem broja radnika ali i smanjenim budžetoma za merketing. I eto rešenja, odnosno mnogi se okreću upravo SEO-u kao najefektivnijem načinu da ostanu relevantni u Internet prostoru.

  • Boba
    Boba

    Ovo je takvo polje rada da učenje nikad ne prestaje. Stalno se pojavljuju novi i novi načini tako da, i da ste knjigu napisali, već za koji mesec, imalo bi mnogo toga da se doda. Ne bavim se marketingom, mada me interesuje i gledam onako iz prikrajka, ali mi je posle čitanja ovog teksta jasnije kako funkcionišu neke stvari. Hvala

  • angie
    angie

    @neko sa strane Slazem se da je moglo biti vise linkova, ali daleko od toga da je text dosadan. Za pocetnike je i vise nego dovoljan, a kao sto je neko rekao tema je velika i jedan tekst ne moze bas sve da obuhvati...

  • I ja malo sa strane
    I ja malo sa strane

    @neko sa strane: da ne budemo prestrogi, ova tema je tako velika i obimna da može knjiga da se napiše. Korektan je ovo tekst. Ja bih ovde skrenuo pažnju na jednu stvar koja se veoma često događa i u stručnoj i u onoj drugoj štampi- naslov nije povezan sa sadržinom teksta. Šta hoću da kažem? Pa naslov ovog teksta je Šta je SERP? A u tesktu se više priča o featured snippetsima, plaćenim oglasima, a manji deo je odvojen o tome da se opiše šta je to SERP i kako Google rangira sajtove. Da ne budem pogrešno shvaćen, sve je to bitno ali nema dovoljno mesta na ovom blogu da se sve opiše do detalja. Trebalo je držati se teme. Da ponovim još jednom tekst je korektan

  • Nenad
    Nenad

    Tekst je dobar samo bih ja dodao još nešto. Naime Google je razvio još Featured snippets, inavešću samo najpopularnijih 16: Adwords (Bottom), Adwords (Top), Featured Snippet, Image Pack, In-Depth Article, Knowledge Card, Knowledge Panel, Local Pack, Local Teaser Pack News Box, Related Questions, Reviews, Shopping Results, Site Links, Tweet, Video snippets Slažem se da ovo mnoštvo različitih istaknutih isečaka ponekad komplikuje situaciju, ali Google ne odustaje od njih, čak više svake godine dodaje nove. Svako nalazi svoj interes, ne bih da kritikujem Google, ali ipak kako neko ko se na bavi profesionalno sa ovim stvarima, možda bi stvarno mogli d amalo redukuju njihov broj. Što se tiče večite dileme, da li je bolje investirati u SERP ili u plaćene oglase, nema jednog odgovora, svako mora da razmisli o svom poslovanju, svojim ciljevima, klijentima njihovoj demografiji itd, i sam da odluči šta će da koristi.

  • neko sa strane
    neko sa strane

    uh, odakle poceti? tekst dosadan, ili suvoparan.. sa onpage i nema previse dodira... nema internih linkova nema linkova ka autoritetima, deluje blago praznjikav PR... vise toga nedostaje nego sto ima da bio vise primecen. jedan dobar reinzenjering teksta bi mozda ucinio nesto, domet ovog teksta problematican.

  • crvenkapica
    crvenkapica

    Nema dobrih rеzultata bez dobre optimizacije. Sve što uložite, vratiće se višestruko, jer ovde definitivno važi "kol'ko para, tol'ko muzike". Možda malo zamršeno zvuči laicima, ali nismo svi stvoreni za svaki posao. Zato i postoje agencije koje to rade umesto vas, a njihov posao zaista svaku paru vredi.

  • angelina
    angelina

    Odlicno objasnjeno, svaka cast! Mnogo firmi danas koristi Google Ads i to je definitivno najlaksi nacin da se pojave na prvoj stranici pretrage (samo treba iskesirati vise od konkurencije). Mislim da je dobitna kombinacija dobro uradjena optimizacija i po potrebi placena kampanja ( u slucaju neke posebne akcije ili novina vezanih za firmu). Kod placenih oglasa je dobra stvar to sto se u kampanji moze podesiti ciljna grupa po lokaciji, demografiji, polu, interesovanjima... na taj nacin se dobije prava publika koja ostaje zapamcenja za remarketing koji se po potrebi moze uraditi i kasnije. Jos jednom sve pohvale za tekst!

  • Lola
    Lola

    Davnih dana sam shvatila da nisam dovoljno bogata da se oslonim samo na Google plaćene oglase. Ako te nema u organskim rezultatima pretrage i ukoliko to čovek ne shvati na vreme, može samo da stavi ključ u digitalnu bravu i zatvori firmu. Ovo se ne odnosi samo na online prodaju, već na sve vrste poslova. Danas ljudi sve traže na internetu, oslanjaju se na forume, komentare korisnika...
    Nađite neku agenciju koja ima ozbiljne rezultate u radu na optimizaciji, a ima ih, i nemojte štedeti jer će vam se svaki uloženi dinar višestruko vratiti. Zamislite samo koliko imate potencijalnih kupaca ili korisnika usluga na internetu. Svi su oni vaši potencijalni klijenti, saradnici, kupci... Ali bez dobre pozicije u organskim rezultatima pretrage zaboravite na uspešan posao, zaradu i opstanak.

  • Srecko
    Srecko

    Sta je SERP nisam znao ali citajuci dobro napisan ovaj tekst shvatio sam koliko je potreban da bi se jedan sajt promovisao.

  • cica maca
    cica maca

    Ako tražite najbrže rezultate, plaćena pretraga i Google Ads je bolja, ali ako tražite najisplativije rezultate, odgovor postaje drugaciji. Iako to sve deluje kao neka jako komplikovana prica, organska pretraga je dugoročco isplativija.
    Da li to znaci da ne treba ulagati u placene oglase?
    Nikako!
    Sa pametnim i ciljanim kampanjama na Google i visoko optimizovanim odredisnim stranicama (landing pages), placeno oglasavanje moze biti itekako isplativo.

     

Dodajte komentar